ته چین گوشت

ته چین چیست؟

دلتان یک غذای مجلسی و خوش خوراک می‌خواهد؟
قرار است مهمانی بگیرید و نمی‌دانید برای ناهار یا شام چه‌چیزی درست کنید؟

ته چین مرغ، با رسپی های مختلفی از سوی آشپزها تهیه می شود ، این وعده غذایی ایرانی، فوق‌العاده خوشمزه و لذیذ می باشد که به تنهایی یا در کنار غذاهایی همچون قورمه سبزی و زرشک پلو با مرغ و … در میان غذاهای رسمی و مخصوص مهمانی ها دیده می شود.

محبوبیت بسیار بالای ته چین در بین عموم مردم به دلیل طعم دلچسب، شکل قالبی شیک، پای ته چین را علاوه بر وعده‌های غذایی روزانه، به مراسم‌ها، مجالس و میهمانی‌ها باز کرد و باعث شد جزو اصلی‌ترین غذاهایی باشد که باید در منوی غذایی مراسم‌ها وجود داشته باشد.

ته‌چین یک غذای ایرانی است که از مخلوط برنج،مرغ و یا گوشت ، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود. شاید این سوال برای شما پیش آید که ته چین را تنها می‌توان با مرغ و یا گوشت آماده کرد؟ باید بگیم خیر؛ در پخت ته چین می‌توان از انواع مواد خوراکی خوشمزه از جمله بادمجان، قارچ، سیب زمینی، آلبالو، آلو اسفناج،ماهی  و … استفاده کرد. اما تنوع ته چین‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. ته چین خورش قیمه و ته چین قورمه سبزی  از دیگر مواد غذایی خوشمزه هستند که طرفداران زیادی دارد.

لازم به ذکر است که برنج ته‌چین در همهٔ موارد به یک شکل طبخ می‌شود. اول قسمت ضخیم تر تَه‌دیگ زعفرانی که مقداری گوشت یا مرغ پخته در آن قالب‌گیری شده‌است، دوم برنج سفید که روی تَه‌دیگ ریخته می‌شود و هنگام کشیدن غذا زیر تَه‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد و در واقع مکمل آن است. بخش برنج سفید قابل حذف است و در رستورانها و یا سالنهای غذاخوری اغلب ته‌چین را به همان صورت تَه‌دیگ درست می‌کنند.

ته چین می‌تواند هم در فر و هم روی شعله گاز پخته شود. برای ته‌دیگ ضخیم، ته چین باید در حرارت ملایم و مدت زمان بیشتری طبخ شود. در هنگام کشیدن ته چین، بهتر است کمی کره آب شده و یا روغن حیوانی روی ته‌دیگ داده شود.

 

نکات طلایی و مفید برای تهیه ته چین:

برای داشتن ته چین مجلسی و زیباتر از زعفران بیشتری استفاده کنید

اگر برای پخت ته چین از قابلمه تفلون استفاده می‌کنید، زمان لازم برای پخت در حدود یک ساعت و نیم با حرارت ملایم است

لازم است گوشت مرغی که در ته چین استفاده می‌شود، مغز پخت باشد و در صورت تمایل می‌توانید مرغ را تفت دهید بنابراین انجام این کار اجباری نیست

اگر مجبور هستید از قابلمه به جای فر استفاده کنید، ترجیحاً از یک قابلمه با ارتفاع کمتر یا یک ماهیتابه استفاده کنید تا ته چین شما برشته تر شود

سعی کنید قطر ته چین را بین ۵ تا ۷ سانتی متر در نظر بگیرید تا ته چین برشته و مغز پخت شود.

حتماً روی قابلمه و قالبی که استفاده می‌کنید فویل آلومینیومی بکشید. اینکار هم باعث می‌شود ته چین ملایم پخته شود و هم عطر و طعم زعفران و زرشک به خورد هم می‌رود. به این ترتیب مزه فوق العاده‌ای به دست می‌آید.

ظرف مناسب برای پخت ته چین، استفاده از ظرف نسوز (پیرکس) است که پیشنهاد می‌شود از این مدل ظرف استفاده کنید. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، می‌توان از قابلمه نچسب، پلوپز و ماهیتابه دو طرفه نیز استفاده کرد

نوع ماستی که در ته چین استفاده می‌کنید بسیار در طعم و عطر غذا مهم است.برای خوشمزه‌تر شدن ته چین‌بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید.

برای اینکه ته چین عطر و طعم خاصی بگیرد می‌توانید چند قطره گلاب به مایه آن اضافه کنید

برای تفت دادن زرشک از حرارت ملایم استفاده کنید تا نسوزد. همچنین در صورت تمایل می‌توان مقداری کمی شکر نیز به آن اضافه کرد.

 

دلایل بوی بد در طبخ ته چین و راهکارهایی برای از بین بردن آن

سعی کنید مزه مرغ را خوشمزه کنید، چون تاثیر بسزایی در طعم نهایی ته چین دارد. برای این کار میتوانید از ۲ روش استفاده کنید:

۱- هنگام پختن مرغ از ادویه‌های مخصوص مرغ، برگ بو، سیر و آبلیمو استفاده کنید

۲- قبل از پختن مرغ، آن را حدود یک ساعت در سس یا آبلیمو بخوابانید. و یا می‌توانید مقداری سیر رنده‌‍شده نیز به آن اضافه کنید

 

راهکارهایی برای جلوگیری از وا رفتن ته چین

دلیل اصلی وا رفتن ته‌ چین، رعایت نکردن نسبت صحیح مواد اولیه است.به ازای هر‌ سه پیمانه برنج یک و نیم پیمانه ماست و دو عدد تخم مرغ استفاده کنید. البته بهتر است فقط از زرده تخم مرغ استفاده نمایید تخم مرغ باعث چسبندگی مواد و قالبی شدن ته‌چین می‌شود

مواد ته چین را قبل از ریختن داخل ظرف پخت، به خوبی مخلوط کنید تا از شل شدن آن جلوگیری شود

کف ظرف خود را مقدار کافی روغن بریزید تا باعث چسبیدن و یا سوختن ته چین نشود.

مواد ته چین را داخل ظرف مورد نظر بریزید و آن‌ها را کمی با کفگیر فشار دهید تا مواد به یکدیگر بچسبند. البته دقت داشته باشید که فشار دادن بیش از حد این مواد باعث له شدن ته ‌چین می‌شود

کنار ته چین چی بخوریم؟

در کنار این غذا میتوانید سالاد کاهو، سالاد شیرازی و سبزی‌خوردن استفاده کنید و همچنین، به‌عنوان نوشیدنی هم از دوغ استفاده کنید.

ته چین قالبی سی بل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما

× سوالی داشتین ما اینجاییم